Oszustwa przez SMS i telefon

Powrót do strony Ochrona dla Twojej firmy

Wiadomości SMS i rozmowy telefoniczne mogą być wykorzystywane przez przestępców do kradzieży i oszustw. „Vishing” to rozmowy, podczas których ofiara jest nakłaniana do dokonania płatności lub podania ważnych danych finansowych pod pozorem wystąpienia nadzwyczajnej sytuacji. Wiadomości „smishingowe” mogą dodatkowo zachęcać odbiorcę do otwarcia złośliwego linku, który aktywuje wirusa typu koń trojański, kradnącego hasła i inne cenne dane.

Jak wyglądają oszustwa przez SMS i telefon?

Do typowych ataków należą phishingowe rozmowy telefoniczne („vishing”) i oszukańcze wiadomości SMS („smishing”). Ich celem jest nakłonienie ofiary podstępem do ujawnienia danych osobowych, które mogą zostać wykorzystane do kradzieży lub oszustwa. Obie metody są tanie i nie wymagają dużej wiedzy technicznej.

Wiele kampanii vishingowych prowadzonych jest na masową skalę, z zastosowaniem automatycznego wybierania numerów i telefonii VOIP, co umożliwia kontaktowanie się z tysiącami potencjalnych ofiar na godzinę. Oszuści starają się wymusić odpowiedzi strasząc rozmówców: mogą na przykład podszyć się pod pracownika infolinii bankowej ostrzegającego ofiarę o oszustwie dotyczącym rachunku bankowego, a następnie poprosić o podanie dokładnych danych karty płatniczej.

W przypadku firm atakujący często podszywają się pod pracowników wyższego szczebla potrzebujących pilnej pomocy. Mogą udawać, że się spieszą, aby przejąć kontrolę nad rozmową.

Smishing staje się jeszcze bardziej popularny niż vishing. Ponieważ wiele ofiar jeszcze nie miało do czynienia z wiadomościami SMS od oszustów – a banki coraz częściej piszą SMS-y do klientów – ta metoda jest obecnie bardziej skuteczna.

Wiadomości smishingowe zazwyczaj zawierają prośbę o pilne wykonanie jakiejś czynności; często chodzi o kliknięcie złośliwego linku, który umożliwi kradzież danych. Filtry spamu zatrzymują wiele phishingowych wiadomości e-mail, zanim trafią one do skrzynki odbiorczej, ale jak dotąd nie ma w powszechnym obiegu rozwiązania, które blokowałoby takie SMS-y.

Ryzyko dla firmy

  • Kradzież danych (lub zaszyfrowanie ich dla okupu)
  • Przekierowanie na fałszywą stronę bankowości internetowej
  • Kradzież środków pieniężnych

Jak uchronić firmę przed vishingiem i smishingiem?

  • Szeroko informuj o możliwym wpływie vishingu/smishingu na Twoją firmę oraz wprowadź politykę zgłaszania podejrzeń.
  • Przeszkol pracowników firmy, żeby nigdy nie podawali danych finansowych ani informacji o firmie niezweryfikowanym rozmówcom.
  • Naucz się rozpoznawać podejrzane rozmowy i SMS-y, a także nigdy:
    • nie podejmuj pośpiesznej decyzji w odpowiedzi na pilną prośbę,
    • nie podawaj informacji osobowych ani finansowych przez telefon,
    • nie używaj numerów podanych przez rozmówcę lub w SMS-ie zamiast numerów, które znasz,
    • nie klikaj linków w SMS-ie, który dostałeś nieoczekiwanie.
  • W przypadku rozmowy vishingowej z osobą podającą się za pracownika można wychwycić różne sygnały ostrzegawcze:
    • dzwoniący może wymieniać organizację z nazwy pomimo tego, że jest to rzekomo rozmowa wewnętrzna,
    • ktoś dzwoni do Wielkiej Brytanii z jednego kraju, a prosi o informacje dotyczące innego kraju,
    • osoba dzwoniąca instruuje rozmówcę, aby udzielił informacji korzystając z systemów wewnętrznych.

Dowiedz się więcej

Phishing

Phishing to jedna z najpowszechniejszych form cyberataków. Wykorzystywane są tu e-maile, które często są przekonujące i sprawiają wrażenie wysyłanych przez rzetelnych nadawców. Wiadomości te zachęcają odbiorców do otwierania linków lub załączników, aby utorować przestępcom drogę do kradzieży lub oszustwa.

Oszustwo typu „Business Email Compromise”

W ostatnich latach stale rośnie liczba cyberataków. Przestępcy nieustannie wymyślają nowe sposoby wykradania informacji i pieniędzy. Jednym z najnowszych zagrożeń jest oszustwo zwane „Business Email Compromise” lub „na prezesa”. Poszkodowanymi najczęściej bywają małe i średnie przedsiębiorstwa, które przez jeden fałszywy e-mail mogą stracić ogromne sumy pieniędzy.

Złośliwe oprogramowanie

Złośliwe oprogramowanie tworzone jest z myślą o zaszkodzeniu ofierze. Za cel obiera sobie zarówno użytkowników prywatnych, jak i firmy. Oprogramowanie może wykradać informacje, uszkadzać dane, przekierowywać na niechciane strony internetowe czy szpiegować działania w internecie. Coraz częściej zdarzają się ataki przekierowujące użytkowników bankowości internetowej do fałszywych serwisów.

Pomoc

Skontaktuj się z nami, by poznać nasze rozwiązania bankowe oraz dowiedzieć się, jak możemy pomóc Twojej firmie